با ساخت جاده ی 30 کیلومتری هوراند ـ قره آغاج،تبریز به باکو وصل می شود

جاده هوراند ـ قره آغاج ، کلید قفل ارتباطی قره داغ

 

پنجم اسفند سال 1384،‌تیتر «‌ طرح مطالعاتي بزرگراه تبريز ـ باكو آغاز مي‌شود » در خبرگزاری فارس بسیار مورد توجه قرار گرفت. این رویداد مهم را رضا رحمانی نماینده تبریز در مجلس هفتم، خبر داده بود. متن خبر را دوباره بخوانیم:

« رضا رحماني گفت: اين پروژه در حال مطالعات مقدماتي است كه تبريز را به بزرگراهي از مسير اهر ـ هوراند به جمهوري آذربايجان وصل خواهد كرد و موجب توسعه جهشي در منطقه خواهد شد.

وي با بيان اين كه مسير ارتباطي تبريز ـ باكو نسبت به موقعيت جغرافيايي موجود، طولاني‌ترين مسير است، اظهار داشت: مسير طراحي شده كه هم اكنون در حد پيشنهاد است، چندين برابر كوتاه‌تر از مسير فعلي است و اگر با همت مسئولان ذيربط به تصويب نهايي اجرايي برسد، عامل توسعه جهشي در منطقه خواهد شد. رحماني در عين حال منطقه اهر و هوراند را جزو محروم‌ترين مناطق در سطح كشور خواند و تصريح كرد: اين مناطق داراي مزيت‌هاي بسيار مناسب براي گردشگري، صنعت و كشاورزي است و اگر اين پروژه با همت دولت عدالت محور به اجرا درآيد، موجب محروميت زدايي منطقه خواهد شد.»

سه سال از زمان این خبر می گذرد و خبر تکمیلی در پی آن نبوده است و به عبارتی معلوم نیست که این طرح از مرحله ی « پیشنهاد » فراتر رفته است یا نه؟ این خبر با متن کوتاه خود اهمیت تحقق چنین طرحی را یادآور شده است و تعمقی در نقشه ی راه های ارتباطی استان به سوی مرز جمهوری آذربایجان اهمیت آن را به روشنی مشخص می سازد. از طرفی وضعیت نامطلوب ارتباطی منطقه ی قره داغ را پایان می دهد و هوراند و اهر که « جزو محروم‌ترين مناطق در سطح كشور » هستند، از بن بست ارتباطی خارج می شوند.

 و اما تا تحقق این طرح و به عبارتی پیشنهاد بزرگ، راه ها باید پیموده شود. در کوتاه مدت با اتصال شهرستان اهر از طریق هوراند به جاده ی اصلی حاشیه ی شرقی « قره سو » در استان اردبیل زمینه ی عملی شدن آن کلید می خورد. هوراند در بن بست کامل ارتباطی قرار گرفته و میزان عقب افتادگی آن در مقایسه با کرج که همزمان به « شهر » تبدیل شده اند،آشکار است. به همین دلیل توجه فوری مسئولان امر به این مسئله ضرورت دارد. احداث جاده هریس ـ مشکین و نیز راه آهن آصلان دوز ـ جلفا نیز بن بست ارتباطی ارسباران را تشدید می کند. لذا اتصال خطوط ارتباطی شهرستان اهر به جاده ی مشکین شهر ـ پارس آباد،‌معضل ارتباطی این منطقه را سامان خواهد داد. از اهر تا شهر هوراند جاده اصلی آسفالته به طول 60 کیلومتر مورد استفاده است و از هوراند تا روستای « هوای » نیز راه فرعی آسفالته است. از « هوای » تا « قره آغاج » در سوی شرقی رود « قره سو » واقع در استان اردبیل حدود 30 کیلومتر فاصله است و راه خاکی در این مسیر، روستاهای هوای ( در بخش هوراند ) و زوایه سنگ و قلج خانلو در شهرستان گرمی ( استان اردبیل ) را به هم مربوط ساخته و به قره آغاج می رسد. قره آغاج سه راهی است که به سوی گرمی، پارس آباد و مشکین شهر منشعب می شود و در صورت اتصال هوراند، به چهارراه ارتباطی مهمی تبدیل خواهد شد. از قره آغاج تا شهر مرزی بیله سوار جاده مستقیمی مورد استفاده است و با تحقق ایده ی مورد بحث، جاده ارتباطی مستقیمی از اهر به بیله سوار راه می افتد و به عبارتی تبریز به نقطه ی صفر مرزی متصل می شود. از بیله سوار در مرز تا باکو در جمهوری آذربایجان نیز راه ارتباطی مستقیمی وجود دارد و در نتیجه با این جاده ی 30 کیلومتری، تبریز به باکو به طور مستقیم وصل می شود. جاده ای که کوتاه ترین مسیر را خواهد داشت. این جاده ارتباطی تحول اقتصادی عظیمی در منطقه ی محروم ارسباران ایجاد می کند و بسیاری از گره های کور توسعه در این منطقه را می گشاید.

چنانچه مسئولان منطقه واستان احداث جاده ی هوراند ـ قره آغاج را در لیست مصوبات سفر دوم هیأت دولت به استان وارد سازند، خدمت بزرگی به منطقه ی محروم هوراند می کنند و طرح بسیار عظیم بزرگراه تبریز ـ باکو نیز به سوی عملی شدن روی می گذارد.