روزهاي آغازين امسال بود كه نماينده كليبر و هوراند در مجلس اعلام كرد « ارسباران را به پايتخت گردشگري ايران تبديل مي كنيم». چه بسا منظور ارسلان فتحي پور شهرستان كليبر بود. چند سالي است كه استعدادهاي گردشگري كليبر و اكنون خداآفرين بيش تر به چشم آمده و برخي مسئولان از جايگاه بالاي اين منطقه در گردشگري خبرها ساخته اند. اين كه كليبر و خداآفرين ـ شمال قره داغ ـ از نظر گردشگري در آذربايجان بي نظير است، كم تر مورد ترديد است، اما دست بردن در توان محيطي يك منطقه به اين سادگي ها هم نيست. توان محيطي كليبر و خداآفرين به طور سنتي كشاورزي و دامداري بوده است و وارد ساختن گردشگري در آمايش سرزمين اين منطقه نيازمند مطالعات كارشناسي و برنامه ريزي هاي علمي است. چرا كه رونق گردشگري بايد ضمن تسهيل آبادني منطقه، به توسعه نيز بينجامد و از منظر توسعه ي پايدار، ملاحظات زيست محيطي و ميراث فرهنگي و حفظ منابع طبيعي در اولويت است.

نماينده كليبر و هوراند در حالي از پايتختي ارسباران براي گردشگري ايران سخن به ميان مي آورد كه به نظر مي رسد هنوز توان گردشگري در اقتصاد و توسعه ي منطقه، تعريف و برنامه ريزي مشخصي ندارد. همان طور كه معدن علي رغم ديرينه ي قابل توجه به تحول اقتصادي در منطقه منجر نشده است. روزهاي آخر هفته و به ويژه ايام تعطيل ورود گردشگران و مسافران به اين منطقه فزوني مي يابد و اين مسئله در چند سال اخير شتاب بيش تري داشته است و مشهودترين دليل عدم آمادگي منطقه براي اين همه گردشگر، نبود زير ساخت هاي عمده مثل جاده هاي مناسب است و شلوغي مهم ترين جاده ي اين منطقه يعني اهر ـ تبريز در روزهاي تعطيل مؤيد اين مطلب است.

دو تصادف روز 14 خرداد در محور ورزقان ـ خواجه و اهر ـ تبريز كه شريان ارتباطي اصلي ارسباران با مركز استان است، 8 كشته و 4 مصدوم برجاي گذاشت و همين يك رويداد بايد كافي باشد تا مسئولان امر اول اندازه بگيرند و بعد ببُرند.