آخر اين هفته رفت و برگشتي در محور نامدار اهر ـ تبريز داشتم. جاده اي كه باند دوم آن در قالب بزرگراه اهر ـ تبريز از شهريور سال 1387 كلنگ زني شده تا در سه فاز و در مدت 5 سال احداث شود. فاز اول و سوم آن كه همزمان براي اجرا كلنگ خوردند، با سرعت لاكپشتي در حال ساخت است و فاز دوم ـ گويجه بئل تا خواجه ـ هنوز به پيمانكار واگذار نشده و هيچ نشان و نشانه اي از جاده سازي در آن به چشم نمي خورد. اين جاده بايد در شهريور سال 1392 به بهره برداري برسد و اولين وعده در بهره برداري دو فاز اول و سوم آن را معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي براي پايان سال 1390 داده بود كه عملي نشد. دومين وعده شهريورماه امسال ( 1391) بود كه باز عملي نشد و سومين وعده ي وي ارديبهشت سال 1392 است. اين پروژه كه در فهرست پروژه هاي موسوم به « مهر ماندگار» نيز قرار گرفته، طبق تعريف اين طرح، بايد تا پايان دولت دهم ( مرداد 1392) به بهره برداري برسد. اين همه در حالي است كه هنوز براي فاز اول آن هم اميدي به بهره برداري اش در ارديبهشت 92 وجود ندارد و فاز سوم هم كه كار چنداني در آن نشده است.

بر اساس جديدترين اظهارات، بنا به گفته ي نماينده اهر و هريس در مجلس سالانه 140 نفر در تصادف هاي جاده اهر ـ تبريز كشته مي شوند. همين رقم را اگر بگيريم و تا سطح كشوري بالا بياييم مي توان موضوع را چنين ادامه داد:

در كشور ايران سالانه 24 هزار نفر در تصادفات جاده اي كشته مي شوند. اگر ما رقم تخفيفي هم در رقم اعلامي نماينده اهر و هريس اعمال كنيم و رقم 120 نفر را براي محاسبه وارد كنيم، متوجه مي شويم كه نيم درصد مرگ هاي ناشي از تصادف جاده اي در كشور به جاده 90 كيلومتري اهر ـ تبريز اختصاص دارد.

و اساساً آيا دولت خبر دارد كه نيم درصد كشته هاي تصادف جاده اي در كشور به جاده اهر ـ تبريز اختصاص دارد؟!

از اين جاده بسيار گفته شده و آن چه البته به جايي نرسيده، فرياد بوده، اما همين هفته به فاصله ي دو روز دو تصادف مرگبار در اين جاده به وقوع پيوست و بهانه اي براي اين نوشتار شد. در تصادف اول كه 20 آذر رخ داد، دو مصدوم ( فرمانده پليس راه و همكارش در اهر) و يك كشته ( سرباز همين فرماندهي) برجاي ماند و در تصادف دوم كه 22 آذر رخ داد، نيز يك كشته و دوم مصدوم بر فهرست طويل تلفات انساني اين جاده اضافه شد.

البته اگر بخواهيم به اين جاده از منظر كسب رتبه ها توجه كنيم، به نكات جالبي در پيشينه ي موضوع بر مي خوريم. براي نمونه:

ـ معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي: « محور اهر ـ تبريز با 7/7 درصد فوتي تصادفات جاده هاي استان، مقام دوم را به خود اختصاص داده است».

ـ نماينده اهر و هريس در مجلس هشتم: « 34 درصد تصادفات و مرگ و مير راه هاي آذربايجان شرقي مربوط به اين جاده مي باشد».

ـ دبير كميسيون حقوق بشر شمالغرب كشور: « جاده اهر ـ تبريز سالانه قريب 200 نفر كشته مي دهد كه برابر با كشته هاي كشور 10 ميليوني سوئد است».

ـ سرپرست مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي آذربايجان ‌شرقي( آخر آبان ماه 89): از مجموع 413 نفره جان باختگان در تصادفات جاده‌هاي برون شهري استان، مسيرهاي « اهر ـ تبريز» با 88 نفر كشته و « تبريز ـ ميانه» با 54 نفر كشته بيشترين آمار فوتي را به خود اختصاص داده‌اند».

ـ رئيس مركز نظارت و كنترل ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي كشور ( 30 مرداد 91): در جاده اهر ـ تبريز 5 دستگاه خودرو با يكديگر برخورد كردند كه در جريان آن 6 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند».


كلنگي كه شهريور 1387 بر زمين خورد تا ساخت بزرگراه اهر ـ تبريز شروع شود و تصوير گوسفندي كه قرباني شد
تا اين پروژه حياتي به گره نخورد.